BINNENLAND – Stelt u zich eens voor dat Lelystad Airport na 2023 wordt volgevlogen door luchtvaartmaatschappijen die nu nog niet actief zijn op Schiphol. Dat doemscenario ziet de Tweede Kamer voor zich. Dat bleek donderdagmiddag tijdens een briefing. Dat meldt Oscar Siep op de website van RTV Oost.

Het gaat om de verkeersverdelingsregel voor het Flevolandse vliegveld. Luchtvaartmaatschappijen die hun vakantievlucht op Schiphol inruilen voor een transfervlucht krijgen met voorrang een plek in Lelystad.

Omdat de Europese Unie de regel alleen maar wilde goedkeuren als ook nieuwkomers een kans maakten, kon minister Van Nieuwenhuizen niet anders dan autonome groei toestaan. In opdracht van de Tweede Kamer liet ze een onderzoek uitvoeren naar de gevolgen van dat besluit. In dat rapport van bureau M3 Consultancy staat dat naar verwachting 10 tot 20 procent van de beschikbare vliegruimte door drie of vier nieuwkomers wordt opgeëist. De rest van het totaal aantal vluchten zal worden ingevuld door maatschappijen die van Schiphol komen.

De Kamer is bang dat die nieuwkomers in de praktijk veel meer ruimte gaan opeisen. De ChristenUnie denkt dat er na de herindeling van het luchtruim in 2023 wel eens een ‘big bang’ van extra vluchten zou kunnen ontstaan, waarbij Lelystad versneld groeit tot de wettelijke vastgelegde bovengrens van 45.000 vliegbewegingen. Ook andere partijen vroegen om duidelijkheid over de situatie van 25.000 vliegbewegingen.

Arjan van Moorsel van M3 Consultancy kon daarop geen antwoord geven, want het bureau heeft de situatie na 25.000 vliegbewegingen niet onderzocht. Dat was niet de opdracht van het ministerie. Hij verwacht dat er sprake zal zijn van geleidelijke groei. Er zal op Schiphol en Lelystad een schaarste aan beschikbare vluchten of zogeheten slots blijven en in die situatie blijven strikte voorwaarden gelden aan hoe de capaciteit op Lelystad Airport kan worden benut. In de Kamer zijn veel vragen over de waarde van het onderzoek. Cem Laçin van de SP zegt dat het gebaseerd is op aannames die boterzacht zijn. “Het ministerie heeft bewust tot 25.000 vluchten laten onderzoeken, daarboven gaat de autonome groei sterk stijgen.”

Lammert van Raan van de PvdD: “Het aantal nieuwkomers op Lelystad kan dus net zo goed 30 tot 40 procent zijn omdat de aannames dat royaal toelaten en de onzekerheden groot zijn. De luchtvaartsector heeft natuurlijk een trackrecord in het opvullen van elke mogelijkheid tot groei.”

Onderzoeker Marco Heimesem bekende op vragen van D66 dat een maatschappij als Ryanair per dag capaciteit op Lelystad Airport zou kunnen aanvragen, om zo een hele week te vullen. “Dat is correct, maar elke nieuwkomer kan nooit meer dan 5 procent van de capaciteit per dag krijgen. Dat is maar een beperkt aantal slots. Het is de vraag of dat voor een maatschappij interessant is.” Meer Kamerleden vinden dat te veel niet is meegerekend. D66 stelde voor dat de Kamer dan maar in plaats van de minister opdracht geeft aan M3 om de marktsituatie met 45.000 vliegbewegingen te onderzoeken.

Eppo Bruins (ChristenUnie) over het aantal vluchten vanaf Lelystad Airport: “De vraagzijde is zeer onzeker en de aanbodzijde is niet onderzocht, althans niet voor de periode na de luchtruimherziening. Hierdoor is de uitkomst van 80 tot 90 procent met grote onzekerheden omgeven, zoals de onderzoekers ook zelf aangeven.” Jan Paternotte van D66 vat het kort en bondig samen. “We hebben nog veel vragen voor de minister en we hebben daar nu schriftelijk overleg over.”

De Kamer verschilt overigens ook met minister Van Nieuwenhuizen van mening of de verkeersverdelingsregeling nog aan het parlement moet worden voorgelegd. De minister stelt in een brief van niet, de Kamer zegt dat dit eerder zeker wel is toegezegd. Op initiatief van Suzanne Kröger (GroenLinks) wil de Kamer hierover opheldering van Van Nieuwenhuizen.