BINNENLAND – Door de maximumsnelheid overdag in heel Nederland tijdelijk terug te brengen naar 100 kilometer per uur, krijgt de woning- en wegenbouw een nieuwe impuls. Dat heeft het kabinet vandaag aangekondigd. Verlaging van de snelheid zorgt voor minder uitstoot van stikstof. De snelheidsbeperking geldt niet tussen 19.00 en 06.00 uur op de plekken waar nu nog wel 120 of 130 kilometer per uur gereden mag worden. Het is allemaal wat halfslachtig, want een permanente (24/7) snelheidsverlaging levert per saldo de meeste stikstofruimte op. De maatregel zorgt voor verwarring, denken verkeerspsychologen. De snelheidsverlaging kan zelfs afleiding in de hand werken. Men vermoedt dat het telefoongebruik onder bestuurders weer zal toenemen. De snelheidsbeperking wordt op z’n vroegst eind dit jaar, begin 2020 ingevoerd.

 

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekende echter dat deze half-half-maatregel voldoende stikstofruimte oplevert om de woning- en wegenbouw weer op de rit te krijgen. Tegelijkertijd neemt de stikstofneerslag in de natuurgebieden af. Minister Stientje van Veldhoven (Wonen) verwacht dat er volgend jaar 75.000 woningen kunnen worden gebouwd. Het kabinet spreekt van een tijdelijke maatregel in de hoop dat consumenten via een stikstofbonus worden gestimuleerd hun oude vervuilende voertuig in te ruilen voor een nieuwe auto, al dan niet elektrisch.

 

In het kader van de stikstofbeperking is het bijzonder te noemen dat het kabinet zich niet uitspreekt over de uitstoot van de luchtvaart.

 

De collega’s van VechtdalLeeft TV doken in de wereld van de mensen die achterop hun auto een sticker hebben met ‘100, 100 procent oké’. Zij rijden niet sneller dan 100 kilometer per uur en voelen zich daar prima bij. De voordelen? Minder brandstofverbruik en slijtage en geen gejakker meer. Dat zet zoden aan de dijk… toch?