Mees in gesprek met wethouder Leo Bongers (foto: Cees van Esch)

 

 

 

VILSTEREN – Uit een rondgang van Vechtdal FM bleek dat veel Overijsselse leerkrachten zich woensdag aansloten bij de landelijke onderwijsstaking. Zo niet Integraal Kindcentrum Het Natuurrijk in Vilsteren, tot vorig schooljaar bekend als de Sint Willibrordusschool. Wethouder Leo Bongers van de gemeente Ommen nam een kijkje en volgde een buitenles. Hij was aangenaam verrast en blikte terug op zijn jeugd. Hij had het geluk dat zijn basisschool aan de rand van een bos stond. Buiten spelen tussen het groen was heel gewoon. Bij Het Natuurrijk hebben de kinderen ook buiten les en dat vinden ze helemaal geweldig en de leerkrachten ook.

Welnu, de onderwijsstaking. De onderwijsvakbonden mobiliseerden docenten en schoolleiders in het hele land om woensdag hun werk neer te leggen en in Den Haag aandacht te vragen voor de waardering van de inzet van het onderwijs voor en door de samenleving. School Het Natuurrijk in Vilsteren (in januari 2020 wordt de school uitgebreid met een bso en kinderdagverblijf) koos er woensdag voor om gewoon les te geven en de waarde van het onderwijs zichtbaar te maken op die plek waar dit het beste kan: in en om de school. Bij Het Natuurrijk wordt buitenonderwijs gegeven. Uniek? Nou en of, want de basisschool in Vilsteren was de eerste school in Nederland die dit onderwijsconcept omarmde.

Op sommige scholen in onze provincie werd woensdag wel lesgegeven, maar er waren ook scholen waar de actiebereidheid minder was en daar gingen de lessen dus gewoon door. Dat wilde trouwens niet zeggen dat de boodschap van de staking niet werd ondersteund. Hier en daar waren zelfs t-shirts te zien met de opdruk ‘Ik ben geen toprioriteit’ van Zondag met Lubach. De tweehonderd leerlingen van basisschool De Zaaier in Nieuwleusen begonnen de dag met een lawaaioptocht. Daarna gingen ze – helaas voor hen – de klas weer in. Gelukkig was het woensdag en dat betekende ‘s middags vrij.

Vorige week vrijdag kwam het kabinet met een eenmalig noodverband van 460 miljoen euro op de proppen. Er is echter meer nodig dan alleen geld om de problemen in het onderwijs tegen te gaan. Het is namelijk maar een deel van de oplossing. Wat kan helpen is leerlingen op middelbare scholen te enthousiasmeren voor het vak van onderwijzer. Dan stromen ook de Pabo’s vol. Immers, geld om extra leraren aan te trekken is welkom, maar ze moeten er wel zijn. Daarom legde het onderwijspersoneel woensdag het werk neer voor structureel meer geld in het onderwijs en meer handen in klas.