BINNENLAND – Het verkeer in Nederland moet flink op de schop door de stikstofcrisis. Inmiddels is bekend dat de maximumsnelheid van 130 overdag wordt teruggedraaid naar 100 kilometer per uur. Maar niet alleen de snelheid speelt een rol in de stikstofproblematiek. Uit recent onderzoek blijkt dat het strooizout dat wordt gebruikt voor de Nederlandse wegen te veel PFAS bevat. Jaarlijks wordt zo’n 200.000 ton strooizout op de wegen gebruikt.

“Er zijn te hoge PFAS-waarden gemeten, maar we willen graag een second opinion”, aldus Ardin Bos, directeur van de Nederlandse Zoutbank, in De Telegraaf. “Later deze week krijgen we duidelijkheid over die resultaten”. “Het meeste gebruiken we steenzout, dat via mijnbouw uit de grond komt. Dat importeren we uit diverse Europese landen, waaronder bijvoorbeeld Marokko. Daarnaast leveren we schoner zeezout en vacuümzout, maar dat is niet genoeg voorradig.”

Door de stikstofcrisis is het niet meer toegestaan om grond waar PFAS in zit te vervoeren, omdat dit schadelijk is voor het milieu. Bos vindt dat de normen aangepast moeten worden, omdat er anders niks meer gebeurt in Nederland. De verkeersveiligheid zal flink achteruit gaan wanneer er niet wordt gestrooid. Rijkswaterstaat wacht de volgende stap nog af totdat de analyses van het strooizout bekend zijn.