(foto: Johan Bokma Fotografie)

 

 

BINNENLAND – Opnieuw heeft Leon Adegeest van burgercomité HoogOverijssel fouten ontdekt in het gecorrigeerde milieurapport van Lelystad Airport. Dat meldt EenVandaag op haar website. Het is wederom een aanklacht tegen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat alles uit de kast haalt om het vliegveld in Oostelijk Flevoland te kunnen openen. Daarover schrijft Oscar Siep op de website van RTV Oost.

Twee jaar geleden eindigde ook al een Milieueffectrapportage (MER) in de prullenbak nadat ingenieur Leon Adegeest uit Dalfsen had geconstateerd dat er fouten zaten in de berekening van de geluidsoverlast van de vliegroutes. Het bleek dat als vliegtuigen daadwerkelijk naar Lelystad zouden vliegen met het motorvermogen waarmee in de MER gerekend werd, ze dan zouden neerstorten. Dat Adegeest het goed had, bleek destijds in een vliegtuigsimulator. Het rapport en bijbehorende rekenwerk moest dus opnieuw, met uitstel van de opening van Lelystad Airport tot gevolg.

Maar ook met het nieuwe, gecorrigeerde rapport is het mis, stelt Adegeest. Hij stuitte op iets geks: de uitstoot van vliegtuigen neemt in het nieuwe rapport toe, maar de neerslag van stikstof neemt af. “Ik dacht: ‘Dat kan niet kloppen'”, zei hij tegen EenVandaag.

In de nieuwe berekening is uitgegaan van een veel te hoge warmte-uitstoot van vliegtuigen van en naar de luchthaven. Die warmte kan van belang zijn bij stikstofberekeningen. Door de warmte stijgt de uitstoot op, verdunt en vermengt zich en slaat over een groter oppervlak neer. Het leidt tot een lagere hoeveelheid stikstof in de natuur.

Hoe meer warmte vliegtuigen uitstoten, hoe minder we op de grond last hebben van stikstof. Schiphol en het ministerie van Infrastructuur hebben er belang bij om de uitstoot van vliegtuigen te marginaliseren. Als gevolg van deze invoerfout pakt de stikstofneerslag zo laag uit dat Lelystad Airport onder de norm valt waarbij een Natuurbeschermingsvergunning noodzakelijk is.

Wanneer Adegeest de berekening herhaalt met de door het RIVM geadviseerde gegevens komt de stikstofdepositie daar duidelijk boven. “Als er correct was gerekend had Lelystad Airport vijf jaar geleden dus al een vergunning moeten aanvragen. Maar die hebben ze nu niet.”

“Wij hebben er geen enkel belang bij om cijfers en feiten rond de stikstofuitstoot door Lelystad Airport anders voor te stellen dan ze zijn”, aldus directeur Peter Frankena van onderzoeksbureau Adecs Airinfra tegen RTV Flevoland. 

De van aantijgingen van Leon Adegeest van burgercomité HoogOverijssel over grote fouten in het rapport noemt hij teleurstellend. “We vinden het jammer, verdrietig en vervelend.” Inhoudelijk wil Frankena niet reageren op de conclusies van Adegeest. “Het komt hier ook vers binnen. We zijn op dit moment bezig om dingen uit te zoeken en daar hebben we tijd voor nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is ook bezig en begin volgende week hopen we met een reactie te komen.”

Verschillende partijen in de Tweede Kamer willen inmiddels tekst en uitleg van minister Cora van Nieuwenhuizen over de bevindingen van Adegeest.

 

Adecs Airinfra houdt zich al meer dan 15 jaar op internationaal niveau bezig met consultancy en software-oplossingen voor het verbeteren van luchthavens. De klantenkring bestaat onder meer uit luchthavens en overheden. Adecs ontwikkelt software in nauwe samenwerking met haar opdrachtgevers.

Kijk hier naar de uitzending van EenVandaag van woensdag 4 december.