De Airbus A321XLR, de Extra Long Range-variant van de A321 NEO (foto: Airbus)

 

 

BINNENLAND – De Hongaarse luchtvaartmaatschappij Wizz Air kan niet wachten om Lelystad Airport te gebruiken voor vluchten van en naar Oost-Europese bestemmingen. Dat zegt operationeel directeur van Wizz Air Diederik Pen in een interview met NRC. Volgens hem kan zijn maatschappij niet worden geweerd van de luchthaven. Dat meldt Remco Regterschot in regionaal dagblad De Stentor.

In amper vijftien jaar tijd groeide Wizz Air uit tot een prijsvechter van formaat. De weerstand tegen dergelijke vliegtuigmaatschappijen is groot. De Tweede Kamer gaf minister Cora van Nieuwenhuizen de opdracht mee om nieuwe prijsvechters te weren van Lelystad Airport. De luchthaven is bedoeld als overloopluchthaven van Schiphol en mag niet zelfstandig groeien.

Vorige week echter, bleek uit een geheim rapport dat Lelystad Airport een paar jaar na de opening wel degelijk als vakantieluchthaven zal worden gebruikt door nieuwe prijsvechters als Ryanair en Wizz Air. Die laatste heeft bij monde van Pen dus vast een voorschot genomen op dat rapport.
Pen tegen NRC: ”We zijn op zoek naar mogelijkheden om uit te breiden en zien in Lelystad een hele goede mogelijkheid. Kleine luchthavens zijn interessant vanwege de korte omkeertijd: vliegtuigen staan korter aan de grond en leveren per dag dus meer op. Er zijn natuurlijk nog wel wat haken en ogen voor het zover is.”

Die haken en ogen zitten met name in de weerstand vanuit de Tweede Kamer. “Er mogen geen nieuwkomers komen, dat heet dan autonome groei. Maar als maatschappijen vanaf Schiphol worden uitgeplaatst, mag Schiphol wél groeien’’, aldus Pen. Volgens hem komt er dus wel degelijk groei. “Maar die gaat uitsluitend naar bestaande klanten van Schiphol. Dat vind ik nogal dubieus, en de Europese Commissie ook’’, zegt de operationeel directeur, die het een aparte gedachte noemt ‘om in een open economie bepaalde partijen uit te sluiten’.

In de eerste negen maanden van dit jaar vervoerde Wizz Air 1 miljoen passagiers van en naar Eindhoven Airport. De Airbus A321 NEO, de nieuwste aanwinst, stoot – zo valt te lezen op de website van het Noord-Brabantse vliegveld – ruim 50 procent minder CO2 uit dan de A321 CEO toestellen waarmee de Hongaarse budgetmaatschappij ook vliegt. Per vlucht wordt zo’n 43 procent minder stikstofmonoxide/stikstofdioxide uitgestoten en het brandstofverbruik ligt circa 16 procent lager.