BINNENLAND – De luchtvaart blijft de gemoederen bezighouden, in ieder geval de Tweede Kamerleden Suzanne Kröger (GroenLinks), Remco Dijkstra (VVD), Jan Paternotte (D66), Thierry Baudet (FvD), Corrie van Brenk (50PLUS), Lammert van Raan (PvdD), Gijs van Dijk (PvdA), Mustafa Amhaouch (CDA) en Cem Laçin van de SP. Zij debatteerden dinsdagmiddag met minister Cora van Nieuwenhuizen over de quickscan ‘luchthaven in zee’.

De minister informeerde de Tweede Kamer in februari per brief over de quickscan. Het oorspronkelijke plan voor een vliegveld in zee dateert van ruim dertig jaar geleden en werd toen als ‘economisch onhaalbaar’ naar de prullenmand verwezen.

Hoewel stikstof dit jaar het meest gebruikte woord was, werd de luchtvaart afgelopen vrijdag niet genoemd bij de presentatie van het stikstofreductieplan. De geplaagde landbouwsector trok afgelopen woensdag maar het Malieveld in Den Haag en werd feitelijk met een kluitje in het riet gestuurd. Ja, de landbouw moet inkrimpen om de hoeveelheid stikstof te verminderen, maar het aandeel van de luchtvaart blijft tot op heden onbenoemd. Dat biedt mogelijkheden voor de doorgroei van Lelystad Airport in 2020, alhoewel het vliegveld nog niet over een zogenoemde natuurverberschermingsvergunning beschikt. Overigens geldt dat ook voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport en Groningen Airport Eelde.