(eigen foto)

 

 

DALFSEN – De eerste fase van de snelfietsroute van Dalfsen naar Zwolle is op de bermbetonstroken aan weerszijden na klaar. Woensdag werd één kant gestort, volgende week is de andere zijde aan de beurt. Nog een slordige 11 kilometer te gaan tot Zwolle. Het asfalt op de Ankummer Es ligt er op het oog strak strak bij en een testrit op een speedpedelec (45 kilometerfiets) wees uit dat dit geen gezichtsbedrog was. De banden zoemden, het ultieme bewijs dat er goed werk is verzet.

Over de twee rood gemarkeerde drempeltjes op de Ankummer Es zijn de meningen echter verdeeld. Leveranciers van de aanpalende bedrijven zien de noodzaak niet omdat ze moeten remmen en dan weer optrekken. “Dat kost extra brandstof, de uitstoot gaat omhoog en je hebt meer geluid. Daarnaast zorgt het voor een onrustig verkeersbeeld”, aldus een chauffeur die niet bij naam genoemd wilde worden.

Maandag zijn de mannen van Lansink Wegenbouw uit het Overijsselse Saasveld begonnen met de tweede fase van de snelfietsroute: de Vossersteeg en De Broekhuizen. Inmiddels zijn op de Vossersteeg vanaf de splitsing bij de Cubbinghesteeg alle klinkers verwijderd. Deze worden hergebruikt. Ze zijn verkocht aan de eigenaar van een pluimveebedrijf.

Een omleidingsroute staat met gele borden aangegeven. Fietsers worden via de Vosserstreeg, de Cubbinghesteeg en de Hessenweg omgeleid. Via de app ‘snelfietsroute Zwolle Dalfsen’ krijgen gebruikers wekelijks het laatste nieuws door.