(foto: Royal Schiphol Group)

 

BINNENLAND – De aanvraag voor een stikstofvergunning voor Schiphol is gebaseerd op foute aannames en gemanipuleerde berekeningen. Dat zeggen de burgergroep SATL-Lelystad en de coöperatie Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek in hun gezamenlijke zienswijze op het voorgenomen besluit van demissionair minister Carola Schouten (ChristenUnie) om vergunningen te verlenen aan zowel Schiphol als Lelystad Airport. Dat meldt SchipholWatch. “De eigen stikstofdepositie is bepaald op grond van de theoretisch maximale geluidsbelasting”, aldus Dalfsenaar Leon Adegeest, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) die toevoegt: “Zo werkt dat natuurlijk niet. Een veehouder krijgt stikstofrechten op basis van het aantal koeien in de stal en de mest die zij produceren. Niet op basis van hoe hard die koeien loeien.”

Hoewel Schiphol geen stikstofvergunning (officieel een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming) heeft, stelt de luchthaven wel over rechten te beschikken om de natuur met stikstof te mogen vervuilen. Volgens eigen zeggen zouden die rechten rechtstreeks volgen uit de toegestane geluidsbelastingen. En dat is nu precies de manier waarop Schiphol de minister wil overtuigen van zijn rechten op vervuiling. Zelfs zoveel vervuiling dat een klein deel van die rechten kan worden overgedragen aan Lelystad Airport om daar nog meer natuur te beschadigen.

Volgens Johan Vollenbroek beschikt Schiphol wel over bepaalde stikstofrechten, maar die moeten worden bepaald aan de hand van het aantal vluchten dat in 2004 plaatsvond. “In dat jaar trad de Habitatrichtlijn in werking en tóen had Schiphol al een vergunning moeten aanvragen.” In 2004 was de nationale luchthaven goed voor 400.000 vliegbewegingen. In topjaar 2019 waren dat er liefst 500.000, 100.000 meer dan waarop Schiphol volgens de wet recht heeft.

“Het is dan ook onmogelijk dat Schiphol stikstofruimte over heeft. Er is juist een enorm tekort en dus is er helemaal niets om over te hevelen naar Lelystad”, legt Vollenbroek uit. Hij kondigde eerder al aan desnoods naar de Raad van State te stappen als Schiphol niet zou worden gehouden aan het maximum van 400.000 vliegbewegingen.

De aanvraag voor Lelystad Airport staat sowieso bol van de fouten, zo weet Leon Adegeest van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen. “De Royal Schiphol Group vraagt een vergunning aan voor 10.000 vluchten, terwijl het vliegveld gebouwd is voor 45.000 vluchten. Dat mag helemaal niet volgens de wet.”

Schiphol moet vergunning aanvragen voor alle vluchten die in de planning staan. Het opdelen in plakjes is onwettig en is te kwalificeren als een rookgordijn.

Ook is de verkeersdrukte die ontstaat als het vliegveld in bedrijf is, bewust omlaag gemanipuleerd, zo ontdekte Adegeest. “In de oorspronkelijke berekeningen ging het om 20.000 auto’s per dag. Daarvan zijn er inmiddels 5.000 uit de calculaties verdwenen. Het is de aloude handelswijze van de Schiphol Groep: toerekenen naar de gewenste uitkomsten.”

Dat minister Schouten de aanvragen van Schiphol en Lelystad überhaupt in behandeling heeft genomen en er positief op wil besluiten, is volgens SATL en MOB onbegrijpelijk. Leon Adegeest daarover: “De aanvraag is wegens de fouten en manipulaties niet-ontvankelijk en moet door de minister zo snel mogelijk worden geweigerd. Schiphol heeft een aanvraag gedaan die gebaseerd is op drijfzand. Als een boer op deze manier een vergunning aanvraagt, wordt deze per kerende post teruggestuurd. Als Schiphol-baas Dick Benschop het doet, springt de minister direct in de houding.”

Aan de zienswijze van SATL en MOB werkte een team van tien vrijwilligers, waaronder een aantal gespecialiseerde advocaten. Het resulteerde in een gedegen stuk van maar liefst 42 pagina’s. Als de minister geen oog heeft voor de bezwaren van SATL en MOB, stappen de organisaties gezamenlijk naar de rechter om het besluit aan te vechten. Hoewel zo’n zaak jaren in beslag kan nemen, deinzen ze daar niet voor terug. “Wat moet, dat moet”, aldus Adegeest.

Johan Vollenbroek van de coöperatie Mobilisation for the Environment (MOB) zegt voorlopig over voldoende fondsen te beschikken om zo’n rechtszaak te beginnen. Dat geld kwam er dankzij een fondsenwervingsactie waarmee in een tijdsbestek van een week ruim 20.000 euro werd opgehaald. Vollenbroek en MOB hebben al bewezen over een lange adem te beschikken. Eerder haalden ze in een procedure de hele PAS-wetgeving onderuit waardoor de regering werd gedwongen echt iets te gaan doen aan de stikstofvervuiling van onze natuur.

Bij gebrek aan echte oplossingen resulteerde dit in onder meer het terugbrengen van de maximum snelheid op snelwegen, een bouwstop voor heel Nederland en de toenemende roep om sanering van de veestapel in ons land.

‘Gek genoeg heeft de regering tot op heden niet willen praten over een reductie van het zeer vervuilende vliegverkeer als maatregel om de stikstofuitstoot te beperken. Kennelijk vindt Rutte en zijn ploeg het belang van de luchtvaart groter dan het recht om te wonen.’

Meer weten over de gezamenlijke zienswijze of wilt u zelf uw zienswijze indienen? Klik hier.

1 REACTIE

  1. Iedere keer als de discussie oplaait staat meneer adegeest weer te beweren dat alles fout is en dat hij precies weet hoe en wat. Ondertussen lijdt de luchtvaart mega verliezen en zou het openstellen van Lelystad AirPort een welkome oplossing bieden voor het verminderen van nachtvluchten.

    Protesten van gemeenten en bewoners die mijlen ver van Lelystad wonen leiden er toe dat de economie van Flevoland in haar groei beperkt wordt.

    Lelystad moet maar snel open gaan…….

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in