De teller voor Lelystad Airport stopt niet bij 214 miljoen euro

(foto: RTV Oost)

(foto: RTV Oost)

 

BINNENLAND – Gedegen speurwerk van het onderzoeksplatform Follow The Money en Omroep Flevoland heeft uitgewezen dat de uitbreiding van het inmiddels omstreden Lelystad Airport tot nu toe ruim 214 miljoen euro heeft gekost en de teller loopt gestaag door. En dat terwijl er nog geen vliegtuig is opgestegen of geland. Dat bedrag is wel inclusief alle kosten voor bouwprojecten, infrastructuur, maar ook onderzoeken en ambtelijke ondersteuning van het Rijk, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad.

Lelystad Airport is de laatste jaren fors uitgebreid met de bedoeling om Schiphol te ontlasten als het gaat om vakantievluchten. Wegens de aangescherpte stikstofregels mocht het vliegveld lange tijd niet open. Toen begin dit jaar de coronacrisis uitbrak, kwam het internationale luchtverkeer vrijwel stil te liggen, met als gevolg dat er nu een compleet ingericht vliegveld ligt dat alleen gebruikt wordt door lesvliegtuigjes en hobbypiloten.

De afgelopen maanden vroegen Omroep Flevoland en Follow the Money bij alle betrokken overheden en de Royal Schiphol Group hoeveel zij tot nu toe aan Lelystad Airport hebben uitgegeven. Aanleiding voor het onderzoek is de zogenoemde Flevopitch van november vorig jaar, een project waarbij het publiek een financieel onderwerp kon aandragen dat grondig moest worden uitgezocht door Omroep Flevoland, de regionale omroep voor Flevoland. Het idee van voormalig KLM-gezagvoerder Ruud Holswilder kreeg de meeste stemmen. “Ik hoor dat er al wel 200 miljoen euro is uitgegeven, maar ik weet niet of het klopt. Want ik kan de cijfers nergens controleren”, zei Holswilder toentertijd.

De onderzoekers van Omroep Flevoland en Follow the Money deelden de uitgaven op in drie hoofdonderdelen. Als eerste de investeringen die op en rond de luchthaven zelf zijn gedaan of gepland, ten tweede de kosten van alle onderzoeken die voor de uitbreiding nodig waren en de uren die ambtenaren hieraan hebben besteed en ten derde de kosten voor verbetering van de bereikbaarheid van de luchthaven.

Het opvragen en analyseren van alle cijfers kostte veel tijd. Ook moest er meer dan eens om opheldering worden gevraagd, omdat er geregeld verschillende bedragen voor dezelfde post werden genoemd. Tot op het laatste moment was er met Lelystad Airport discussie over het wel of niet meetellen van bepaalde bedragen. Uit het onderzoek blijkt dat het meeste geld is gaan zitten in de luchthaven zelf. Royal Schiphol Group stak als eigenaar 90,7 miljoen euro in de luchthaven. De nieuwe terminal staat voor bijna 19 miljoen in de boeken en de verlenging van de start- en landingsbaan (van 1250 meter naar 2,7 kilometer) plus een nieuwe taxibaan kostte 32 miljoen euro. Daarnaast werd 15,5 miljoen euro uitgegeven voor verhoging van de verkeerstoren en de uitbreiding van de brandweer met een nieuwe kazerne en twee speciale brandweervoertuigen, de zogenoemde crashtenders.

Ook Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) deed een duit in het zakje, om precies te zijn 26,4 miljoen euro. Hiervan is 7,6 miljoen besteed aan nieuwe apparatuur voor het navigatiesysteem van vliegtuigen, dat vereist is om verkeersvliegtuigen te kunnen ontvangen. Ook moest het vliegveld worden geïntegreerd in het nationale en internationale luchtruim, waarbij nieuwe routes moesten worden ontworpen. De rest van het geld ging op aan opleidings- en personeelskosten.
Zo is er sinds november vorig jaar op Lelystad Airport luchtverkeersleiding ingevoerd. Op de toren zitten mensen van LVNL. Hoewel er nog geen verkeersvliegtuigen komen, wil minister Cora van Nieuwenhuizen dat de verkeersleiders ervaring opdoen zodat de luchthaven klaar is voor de opening. De verkeersleiders op de toren begeleiden nu uitsluitend de kleine luchtvaart. De kosten daarvan bedragen 365.000 euro per maand. Tot nu toe is hieraan dus 3,6 miljoen euro uitgegeven.
De teller loopt door, want de opening werd meerdere malen uitgesteld terwijl er door de coronapandemie geen vakantievluchten zijn en er dus geen inkomsten zijn uit landingsgelden en andere heffingen. De luchthaven en LVNL verdienen hun investeringen dus nog niet terug. De andere kant is dat er wel weer geld wordt bespaard, omdat er geen kosten zijn voor onderhoud en bewaking.

Ondanks de gestegen kosten en de coronacrisis is minister Van Nieuwenhuizen niet van plan de opening van Lelystad Airport af te blazen. “De luchtvaart is behoorlijk ingestort, maar we moeten de huidige situatie niet als de maat der dingen nemen”, zei ze begin deze maand in de Tweede Kamer. Zij oudt vast aan de opening van de Flevolandse luchthaven in november 2021.

Oppositiepartijen GroenLinks, SP en de Partij voor de Dieren vinden dat het kabinet nu al moet stoppen met het plan om vakantievluchten van Schiphol in de toekomst te laten landen en vertrekken op Lelystad, zeker omdat de opening al vier keer om verschillende redenen is uitgesteld, zoals de stikstofcrisis en nu dus corona.

Het vervolg… klik hieronder op de link van de NOS.

https://nos.nl/r/42307

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in