(afbeelding: DDA Classic Airlines)

 

 

BINNENLAND – Nederland heeft er een zesde echte luchtvaartmaatschappij bij. Het op Lelystad Airport gevestigde DDA Classic Airlines kan voortaan in één adem worden genoemd met KLM, Transavia, Martinair, Corendon en Tui. Dat meldt Arnoud Heins in regionaal dagblad De Stentor.

Na ruim een jaar voorbereiding heeft de toezichthouder voor de civiele luchtvaart in Nederland DDA Classic Airlines een AOC verleend, een vergunning om op het hoogst mogelijke operationele niveau vluchten in binnen- en buitenland met betalende passagiers uit te voeren zonder commerciële beperkingen. Voorheen vloog de DDA met de Koninklijke DC-3 Dakota onder het regime van de Regeling Historische Luchtvaart, waarbij alleen donateurs en sponsors mochten meevliegen. Deze beperking vormde een bedreiging voor de continuïteit van de DDA en dus voor het luchtwaardig houden van een, voor het nationaal erfgoed belangrijk vliegtuig. Het in 1944 gebouwde toestel werd na de oorlog het eerste regeringstoestel. De laatste decennia worden er rond- en bestemmingsvluchten met de PH-PBA gemaakt. In juni vliegt de PH-PBA naar Normandië om met 30 Dakota’s uit de hele wereld deel te nemen aan de herdenking van D-day 1944. Na 75 jaar keert zij terug naar de plek waar haar bijdrage aan de bevrijding van Europa begon.

Voorzitter Feije Jaski van de Stichting DDA Classic Airlines is zo trots als een pauw: ”Wij beschouwen het als een prachtige erkenning dat de toezichthouder ons in hetzelfde rijtje van grote luchtvaartmaatschappijen rangschikt als het gaat om technische en operationele knowhow. Het is helemaal bijzonder als je bedenkt dat wij met een historisch vliegtuig vliegen, de enige luchtwaardige DC-3 Dakota in Nederland. Met een AOC krijgen wij een kans om dit nationaal erfgoed in stand te houden, met de Koninklijke DC-3 Dakota ‘Prinses Amalia’ te blijven vliegen en een zo breed mogelijk publiek een onvergetelijke ervaring in dit historische vliegtuig te bieden.”