BINNENLAND / DEN HAAG – Uit een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer blijkt dat Lelystad Airport mogelijk niet alleen vakantievluchten van Schiphol gaat overnemen, maar ook zelfstandig gaat groeien met compleet nieuwe vluchten. Dat meldt RTV Oost.

Lange tijd was het voornemen van het kabinet om Lelystad Airport te laten functioneren als overloopluchthaven van Schiphol. De luchthaven zou vakantievluchten overnemen om Schiphol ruimte te geven voor extra intercontinentale vluchten. Maar de Europese Commissie keurde de VVR, het vluchtverdeelplan, af. Het plan zou luchtvaartmaatschappijen namelijk dwingen vluchten te verplaatsen naar Lelystad, wat in strijd is met de vrije markt, oordeelde de Commissie.

Vorig jaar december bleek al dat de minister van plan was om de VVR zodanig aan te passen dat Lelystad Airport toch zelfstandig mag groeien, om tegemoet te komen aan de Europese kritiek. In de brief aan de Kamer gaat ze nu verder in op de vernieuwde VVR. In plaats van luchtvaartmaatschappijen te dwingen vluchten van Schiphol naar Lelystad te verplaatsen, wordt er bij het toekennen van vluchten aan Lelystad Airport ‘prioriteit toegekend’ aan vluchten van Schiphol. Wat dat precies inhoudt blijft onduidelijk, maar in ieder geval hoopt de minister hiermee tegemoet te komen aan de eisen van de Europese Commissie. Verder schrijft zij dat na een evaluatie in 2023 “zal worden bezien of er voldoende ruimte is voor nieuwe toetreders binnen het systeem Schiphol/Lelystad.” Met andere woorden: mogelijk mag Lelystad na 2023 tóch zelfstandig groeien. Daarmee lijkt ze te breken met beloftes en toezeggingen die ze eerder deed aan de Tweede Kamer en de bevolking in Noordoost-Nederland om het vliegveld niet autonoom te laten groeien.

De aangepaste VVR staat vanaf vandaag drie weken lang op www.internetconsultatie.nl. Daarna gaat de Europese Commissie het beoordelen. Dat duurt naar verwachting een half jaar. Het wordt dan ook steeds onwaarschijnlijkerdat Lelystad Airport volgend jaar al kan uitbreiden.