BINNENLAND – De VVD in de Tweede Kamer vindt dat het aantal vluchten van en naar Schiphol moet kunnen stijgen boven de maximering van 500.000 vliegbewegingen per jaar. “Uitstel van Lelystad Airport was een terechte beslissing, maar confronteert ons wel met een keuze”, aldus Tweede Kamerlid Dijkstra. “Voor de VVD is een slot op de luchtvaart geen optie. Dat is funest voor ons vestigingsklimaat, voor de economie en het kost banen.” Dat meldt de NOS.

Het was de bedoeling dat Lelystad Airport een deel van de vakantievluchten van Schiphol zou overnemen. Dat plan is uitgesteld omdat de vluchten te veel overlast voor omwonenden zouden veroorzaken. Er worden nu plannen gemaakt om het aantal lage vluchten, die meer herrie maken, te verminderen. Van de regeringspartijen willen VVD en CDA dat Lelystad vakantievluchten overneemt zodra dat kan. D66 en ChristenUnie vragen zich af of dat ooit zal kunnen gezien de lastige verdeling van het luchtruim. De bewonersorganisaties van de zes Nederlandse luchthavens, verenigd in het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL), bieden voorafgaand aan het debat een manifest aan aan de Kamerleden. Zij willen een stop op de groei, en meer belasting op vliegtickets en kerosine. Naast Schiphol en Lelystad gaat het om omwonenden van de vliegvelden Rotterdam/Den Haag, Maastricht-Aken, Eindhoven en Eelde.

In het regeerakkoord staat dat het kabinet wil streven naar minder overlast door vliegverkeer door schonere en geluidsarme vliegtuigen. Als de luchtvaartsector hier winst kan behalen, mag het aantal vluchten stijgen: ‘De door de sector behaalde milieuwinst mag (…) voor 50 procent worden benut voor groei van vliegverkeer. De overige 50 procent van de milieuwinst wordt gebruikt voor vermindering van de overlast voor omwonenden.’

 

Op Twitter plaatste