BINNENLAND – In de Tweede Kamer is tot dinsdagavond laat gedebatteerd over Lelystad Airport en Schiphol. Er waren veel kritische geluiden te horen. Dat meldt RTV Oost.

Partijen in de oppositiebankjes waren al fel op de uitbreiding van het vliegveld in Flevoland maar nu lijkt ook coalitiepartij D66 het het Flevolandse vliegveld kritischer te benaderen. Voordat het debat begon kwam D66 met het idee om het plan van een nieuw vliegveld in zee (ruim dertig jaar geleden is dit al eens onderzocht – red.) nogmaals onder de loep te nemen. D66-kamerlid Jan Paternotte deed die suggestie omdat hij alle opties op tafel wil hebben.

Voor de D66-er staat niet vast dat Lelystad Airport open gaat. “Want dat vliegveld moet z’n bestaansrecht nog aantonen, we weten nog niet of de Europese Commissie het wel goed keurt als we vliegmaatschappijen verplichten te verhuizen van Schiphol naar Lelystad. En als dat niet mag, dan moeten we alle opties op tafel hebben”, aldus Paternotte.

Coalitiegenoot VVD is het daar niet mee eens. Remco Dijkstra (VVD): “We hebben al 10 tot 15 jaar geleden afgesproken dat we een vliegveld in Lelystad willen. In zee bouwen is leuk en klinkt sympathiek maar het lost de problemen van nu niet op.”

Er waren meer kritische geluiden te horen. “Waarom doordouwen met een vliegveld dat nu al verliesgevend is, als er tegelijkertijd zoveel maatschappelijke weerstand tegen is”, zei Suzanne Kröger van GroenLinks. Zij vindt dat alle luchthavens in Nederland eerst maar eens ‘on hold’ moeten. Kroger wil dat eerst wordt uitgezocht wat we willen en hoe we dat vorm willen geven. “Daarbij moeten we uitdrukkelijk aandacht voor het milieu hebben, want groei is geen optie zonder een plan over de verwachte milieu-effecten.”