OVERIJSSEL – Uit een mobiel marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 685 Nederlanders blijkt dat we zijn gek zijn op tussendoortjes. Ruim 92 procent eet dagelijks iets tussen de maaltijden door. We nemen een tussendoortje omdat we trek hebben in iets lekkers, honger hebben of uit gewoonte. Vaak gebeurt dat impulsief. Vier op de tien mensen nemen dagelijks minstens één tussendoortje, hoewel ze dat eigenlijk niet van plan waren. Vooral jongeren kiezen ongezonde tussendoortjes.
Vier op de tien tussendoor-eters (37 procent) blijkt minimaal drie keer per dag een tussendoortje te nemen. Voor de helft is trek in iets lekkers de belangrijkste reden om een tussendoortje te pakken. Daarnaast geeft men aan honger te hebben (20 procent) of om uit gewoonte iets te nemen (12 procent). Nederlanders zijn vaak impulsieve snackers. Vier op de tien Nederlanders worden minstens een keer per dag verleid tot een ongepland tussendoortje.

Tussendoortjes moeten vooral lekker zijn. Zeven op de tien consumenten vinden dit belangrijk bij de keuze van een tussendoortje. Daarnaast moet het makkelijk mee te nemen zijn (23 procent), makkelijk zijn om onderweg op te eten (21 procent) en energie geven (20 procent). Voor 37 procent is het belangrijk dat het tussendoortje gezond is. Toch zijn de favoriete tussendoortjes niet altijd gezond. Koekjes (50 procent) en chips/zoutjes (38 procent) zijn, naast fruit (48 procent), de populairste tussendoortjes. Lay’s, Milka en Sultana worden regelmatig genoemd als favoriet tussendoortjes-merk.
Nederlandse snackers tot vijfendertig jaar gaan het minst bewust en het minst gezond met tussendoortjes om. Ze eten vaker tussendoortjes (meer dan de helft drie keer per dag of meer) en worden vaker verleid tot een ongepland tussendoortje. Vier op de tien geven aan vooral ongezonde tussendoortjes te eten. Ze kiezen vaker voor koekjes, chips of chocolade dan mensen ouder dan vijfendertig jaar.

Het onderzoek werd gedaan via de mobiele onderzoeksapp (iOS en Android) van Multiscope.