Von Martels bij de pendelbus op waterstof. Klaar voor weer een nieuwe informatieve dag bij de energiefabrik (aangeleverde foto)

 

 

DEN HAAG / MAINZ – Het Tweede Kamerlid Maurits von Martels uit Hessum brengt deze week een tweedaags werkbezoek aan de waterstoffabriek in de Duitse stad Mainz. Dat doet hij niet alleen. Hij wordt vergezegeld door zijn collega’s Suzanne Kröger (GroenLinks), Mustafa Amhaouch (CDA), Matthijs Sienot (D66), William Moorlag (PvdA) en Chris Stoffer (SGP). Gisteren lieten de politici zich al uitvoerig informeren. Vandaag is de tweede en laatste dag.

De ‘Energiefabrik’ in de deelstaat Rijnland-Palts werd in juli 2015 in gebruik genomen en functioneert als proefopstelling. Er wordt elektriciteit via elektrolyse (een chemisch proces, red.) omgezet in waterstof en zuurstof. Dit is een van de manieren om een overschot aan wind- en zonne-energie op te slaan. Het geproduceerde waterstof wordt gecomprimeerd in tanks bij de fabriek opgeslagen en geschikt gemaakt voor transport met tankwagens. Deze elektrolyse gebeurt met een efficiency van 60 tot 65 procent. Ruim een derde van de energie gaat verloren. Vanwege het energieverlies is het niet handig om waterstof gebruiken om elektriciteit te produceren. Waterstof is wel heel geschikt als brandstof in een stadsbus of auto omdat het efficiënter is dan diesel. Door deze toepassing wordt een deel van het efficiency-verlies bij de elektrolyse goedgemaakt. Om de energie-efficiency goed te kunnen vergelijken moet altijd naar de hele keten worden gekeken en niet naar de afzonderlijke onderdelen.

Een mengsel van waterstof en methaangas kan probleemloos aan het aardgasnet worden toegevoegd. Dat biedt wellicht perspectief voor bezitters van een cv-ketel. Door deze te laten modificeren kan deze functioneren op het mengsel van waterstof en methaangas. In de jaren vijftig werd er verwarmd met en gekookt op stadsgas dat bestond uit methaan, waterstof en koolmonoxide. De combinatie waterstof en methaan kan tevens worden gebruikt voor voertuigen die op aardgas rijden.

Gasunie en AkzoNobel hebben vergevorderde plannen om in Delfzijl een elektrolysefabriek van 20 megawatt te bouwen. De installatie moet water gaan omzetten in zuurstof en waterstof. Op waterstof kunnen auto’s en bussen schoon rijden en voor chemiebedrijven dient waterstof als grondstof.

Vorig jaar vertelde wethouder Ruud van Leeuwen van Dalfsen dat er in de nabije toekomst twee waterstofstations in de gemeente Dalfsen komen, waarvan een aan de Hessenweg.