BINNENLAND – Veel mensen vroegen zich al langer af of de opening van Lelystad Airport in april 2020 nog wel realistisch is. De conclusie dat april volgend jaar onhaalbaar blijkt en de opening feitelijk moet worden uitgesteld, wordt breed gedeeld. Dat meldt Oscar Siep van RTV Oost. Samen met collega’s van RTV Gelderland en Flevoland volgt hij de ontwikkelingen rond het Flevolandse vliegveld op de voet.

De luchtvaartmaatschappijen zeggen meer tijd nodig te hebben dan er is, wanneer alle procedures over Lelystad Airport in Den Haag zijn afgerond.
Norbert Capetti van Transavia legt uit: “Het klopt dat verhuizen voor ons heel veel voorbereiding vergt. Idealiter zouden we in maart uiterlijk april duidelijkheid willen hebben om alles in gang te kunnen zetten en dat dan in september bekend te kunnen maken. Later in het jaar betekent dat het noodzakelijk wordt om te gaan kijken naar een andere datum dan april 2020.”

Capetti vertelt dat ook voor andere luchtvaartmaatschappijen geldt, dat ze die tijd aan voorbereiding nodig hebben om operationeel te kunnen zijn. En bovenal willen de maatschappijen eerst duidelijkheid. Duidelijkheid die er nu nog onvoldoende is. “Je moet alles in acht nemen. De openingstijden, de prijzen etcetera, pas dan kun je realistisch gaan plannen dus daar moet eerst duidelijkheid over zijn. We weten nu nog onvoldoende om te kunnen beslissen.”

De enige criticaster in de Tweede Kamer vinden we in Remco Dijkstra van de VVD. “Ik vind het voorbarig als journalisten zelf interpretaties gaan geven. Streven is en blijft opening in april/mei 2020 en dat kan ook. Alles is daarop gericht. Het besluit tot opening kan na het behandelen van de zienswijzen op het Luchthavenbesluit. Een datum noemen voor opening kan dan ook direct, daarvoor hoef je niet verder te wachten. Dat geeft de luchtvaartmaatschappijen bijna een jaar voor hun voorbereiding en ze zitten nu vast niet stil.”

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins is het niet met zijn VVD-collega eens. Hij volgt de conclusie dat opening in april volgend jaar niet langer haalbaar is: “en dat is jammer voor de belanghebbenden van het vliegveld. Zij rekenen al zo lang op de opening in 2020. Tegelijkertijd weet ik ook dat de mensen op de Veluwe -en de rest van Noordoost-Nederland- niet zitten te wachten op die laagvliegroutes. Voor hen is het goed nieuws, voor de mensen in en rond Lelystad is het vervelend dat er nog steeds geen nieuws is over de opening van het vliegveld.” Klik hier voor het interview met Eppo Bruins.

Jan Paternotte is D66 Kamerlid en deelt de mening van coalitiepartner Bruins. “Het wordt blijkbaar een moeilijk verhaal om 2020 te halen. Een ding is duidelijk: je moet Lelystad Airport niet met stoom en kokend water naar een opening willen brengen. Daarvoor zijn er door de overheid al veel te veel fouten gemaakt ten aanzien van Lelystad in de laatste tien jaar. De regio verdient zorgvuldigheid boven tempo.”

Eppo Bruins: “Wat ik het allerbelangrijkste vind is dat we het vertrouwen van de mensen weer terug winnen. Mensen hebben nu zo’n slecht beeld van de luchtvaart en de politiek rond de luchtvaart. Het is belangrijk dat ze het vertrouwen hebben dat dat proces netjes gaat. Daar willen we als ChristenUnie ook bovenop zitten. Dat het proces stapje voor stapje netjes verloopt en dat er door de minister geen bochten worden afgesneden. Daar hoort een bepaalde snelheid bij en het gaat niet sneller dan dat het gaat.

Ook SP-kamerlid Cem Lacin deelt de conclusie. “Uitstel naar 2021 is een stap in de goede richting. Om het vertrouwen terug te winnen kan de minister nu besluiten om uitbreiding uit te stellen tot 2023 als ook de herindeling van het luchtruim heeft plaats gevonden. Dan is ook duidelijk of er gevlogen kan worden zonder laagvliegroutes.”

Overijssels gedeputeerde Annemieke Traag zegt dat uitstel weinig zou veranderen aan de standpunten voor Overijssel. “Wat ons betreft blijven we bij het standpunt dat er vooral een transparant en zorgvuldig proces moet plaatsvinden. Dat betekent dat we eerst het Luchthavenbesluit helder willen hebben, dan de herindeling zodat er niet meer wordt laag gevlogen en dan pas de opening van Lelystad Airport. Als dat meer tijd kost, dan zij dat zo.”