(afbeelding: drivingtesttips.biz)

 

 

OVERIJSSEL – Een instrument dat exact weet hoe snel men ergens mag rijden en dat de bestuurder ook nog eens op de snelheid wijst. Dat is Intelligente Snelheid Assistentie (ISA). Binnenkort begint de provincie Overijssel met een pilot en hoopt op die manier dat snelrijden in onze provincie tot het verleden gaat behoren. Als de testfase goed uitpakt is het de bedoeling dat ISA bij wijze van proef bij 150 Overijsselse auto’s wordt ingebouwd.

Aan de hand van een GPS-signaal van bijvoorbeeld een smartphone zorgt het systeem er voor dat de snelheid in de gaten wordt gehouden en dat men bij een snelheidsoverschrijding zicht- en hoorbare signalen krijgt. Ook het gaspedaal geeft dan weerstand. Als het nodig is, zoals bij het inhalen, kan de bestuurder ISA overrulen.
De provincie Overijssel wil deze techniek niet alleen voor nieuwe voertuigen beschikbaar hebben en ontwikkelt daarom, vooruitlopend op Europese wetgeving, samen met het bedrijf V-Torn uit Deventer een ISA-instrument dat ook in oudere auto’s werkt.

Tot de zomer is het bedrijf bezig om het instrument te ontwikkelen. Pas als ISA is getest, wordt besloten hoe de proef in praktijk wordt uitgevoerd. In de Europese commissie is in februari van dit jaar gesproken over het verplicht stellen van een aantal standaard veiligheidstechnieken voor nieuwe typen auto’s die vanaf 2023 op de Europese markt komen. Deze technieken worden samengevat met ADAS-maatregelen (Advanced Driver Assistance Systems). ISA is één van die maatregelen. De stemming in het Europese parlement en de uitwerking in wet- en regelgeving volgen later dit jaar.
Behalve in Overijssel wordt ISA ook getest in Noord-Holland en de gemeenten Ede, Tilburg en Helmond. De proeven beginnen in de tweede helft van dit jaar en duren tot eind 2020.

Opmerkelijk is dat er niet wordt gesproken over het gebruik van reeds beschikbare technieken als (adaptieve) cruisecontrol en instelbare signalen bij navigatiesystemen die waarschuwen als een bepaalde snelheid wordt overschreden.