BINNENLAND – Wetenschappers maken zich zorgen over de effecten van ultrafijnstof op de gezondheid van mens en dier, als gevolg van de luchtvaart. Dat meldt RTV Oost.

Tot nu toe is er in Nederland nog niet veel onderzoek naar gedaan, het Rijks Instituut Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is bezig met een onderzoek maar wanneer dat klaar is, is niet bekend. Onderzoeksinstituut TNO deed eerder al wel een kleiner onderzoek en heeft daarin geconcludeerd dat inwoners van Amstelveen waarschijnlijk een jaar korter leven als gevolg van de schadelijke uitstoot door vliegtuigen.

Uit wetenschappelijk onderzoek in het buitenland is allang gebleken dat dat ultrafijnstof grote gevolgen kan hebben op de gezondheid. Het is dus niet alleen geluid dat forse hinder kan veroorzaken. Het ultrafijnstof is zo minuscuul dat het doordringt tot in de hersenen. Momenteel wordt onderzocht hoe groot de impact van die stof is op hersenziekten als Alzheimer en Parkinson.

Medisch bioloog Sara Botschuijver woont onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan, een van de landingsbanen van vliegveld Schiphol. Doordat er steeds meer over haar huis gevlogen wordt, ging zij zich verdiepen in de materie. Samen met huisarts Leonard Beijderwellen hield zij in januari al een informatie-avond over dit onderwerp in de Zwolse wijk Berkum. Botschuijver maakt zich grote zorgen. Volgens haar veroorzaken de laag overvliegende vliegtuigen voor ultrafijnstof in de directe omgeving.

“Naast alle andere gevolgen van ultrafijnstof op de gezondheid, zoals hart- en vaatziekten, is recent is ook het verband met hersenziekten geconstateerd. Daar wordt nu uitvoerig onderzoek naar gedaan. Het lijkt erop dat ziekten als Alzheimer en Parkinson bijvoorbeeld, zich eerder zullen openbaren, als gevolg van ultrafijnstof. Ik maak me echt heel erg zorgen.”

In het buitenland blijkt veel meer bekend over ultrafijnstof. Uit diverse onderzoeken rond het vliegveld van Los Angeles bijvoorbeeld, is al gebleken dat ultrafijnstof in grote mate voorkomt als er laag gevlogen wordt door vliegtuigen. Hoe langer er laag gevlogen wordt, hoe groter de uitstoot.

Ook rond het vliegveld van Kopenhagen in Denemarken is men bekend met ultrafijnstof. Om te kunnen bepalen of en hoe schadelijk deze stof is, wordt grondpersoneel op de Deense luchthaven gemonitord met sensoren op het lijf.

In Wenen in Oostenrijk, heeft de rechter onlangs besloten dat het vliegveld daar niet mag worden uitgebreid, vanwege de gevolgen voor de gezondheid van omwonenden.

Medisch bioloog Sara Botschuijver vindt dat de Nederlandse overheid zich meer moet focussen op de invloed van ultrafijnstof, voordat wordt besloten of er in Lelystad een nieuw vliegveld moet komen of dat Schiphol verder wordt uitgebreid.