BINNENLAND – Als voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) heeft Mijndert Ververs uit Hattem vooral de taak de 18 aangesloten actiegroepen in het gareel te houden. “Ik kan me niet voorstellen dat het ministerie Lelystad Airport erdoor drukt en al die inwoners en overheden in het oosten schoffeert.” Daarover schrijft Paolo Laconi in regionaal dagblad De Stentor.

Ververs functioneerde jarenlang in de top van het bedrijfsleven en heeft een lange staat van dienst als bestuurder. De Hattemer gaf liefst 25 jaar leiding aan uitgeefconcern Wolters Kluwer en was onder meer president-commissaris van ING.

Een zienswijze van 217 pagina’s; jullie laten er geen gras over groeien.

“Zeker niet. We pakken het groot aan. Omdat de uitbreiding van Lelystad Airport tot zeer schadelijke gevolgen zal leiden. We hopen dat nu eindelijk het besef doordringt dat de overheid op volstrekt de verkeerde weg zit. Dit vliegveld onder deze omstandigheden openen, kan gewoon niet.”

Wat is de belangrijkste boodschap van SATL?

“Stop met Lelystad Airport. Het besluitvormingsproces van de afgelopen jaren zit vol fouten en tekortkomingen. Het moet opnieuw en dan op een deugdelijke manier. Daarna kun je alsnog – op basis van de juiste feiten – bezien of Lelystad Airport er moet komen of niet. Daar heb ik overigens een hard hoofd in. Er is geen enkele garantie dat de laagvliegroutes in de toekomst ook echt hoger kunnen.”

SATL stelt dat de besluitvorming vol tekortkomingen is. Wat zijn de belangrijkste?

“Waar moet ik beginnen? Laat ik dit erover zeggen: dat een Luchthavenbesluit van 31 kantjes een reactie uitlokt van 217 pagina’s zegt alles. Het besluitvormingsproces van het ministerie is rommelig, vol fouten en verdient geen schoonheidsprijs. Wij krijgen met de dag meer steun van inwoners die het vertrouwen in de overheid op dit dossier volledig kwijt zijn.”

De afgelopen weken liep een inspraakprocedure. Duizenden mensen, overheden en organisaties hebben een zienswijze ingediend. Wat zijn uw verwachtingen?

“Dat het ministerie serieus naar alle bezwaren kijkt en zich ernaar gaat gedragen. Ik kan me niet voorstellen, moreel gezien, dat het ministerie al deze bezwaren zomaar naast zich neerlegt en Lelystad Airport toch doordrukt. Daarmee zou ze Overijssel, Gelderland, tientallen gemeenten en tienduizenden bezorgde inwoners in Oost-Nederland schofferen.”

Welk advies heeft u voor de minister?

“Ik zou haar aanraden om af en toe eens goed in de spiegel te kijken. Dat klinkt misschien gek, maar als je aan de top van een organisatie staat – en ik weet een beetje waar ik het over heb – dan sta je er toch een beetje alleen voor. En uiteindelijk heb je dan altijd een confrontatie met jezelf, met de spiegel. De vraag die ze voor zichzelf moet beantwoorden: kan ik mijn besluit in overeenstemming brengen met mijn geweten en moreel besef?”

De opening van Lelystad Airport is onwettig, gebaseerd op foutieve besluitvorming en bovendien slecht voor Nederland. De vakantieluchthaven mag daarom niet open. Dat stellen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). In een zienswijze die maar liefst 217 pagina’s telt ondernemen de actievoerders een poging om de besluitvorming voor Lelystad Airport onderuit te schoffelen. De resultaten van hun onderzoek presenteerden ze donderdagmiddag tijdens een persconferentie in het Haagse Nieuwspoort.

“We hopen dat bij de Haagse politici het gezond verstand eindelijk zal zegevieren en Lelystad Airport wordt afgeblazen”, stelt SATL-voorzitter Mijndert Ververs.

SATL – waarin 18 actiegroepen zijn verenigd, waaronder HoogOverijssel en Red de Veluwe stelt dat het ministerie van infrastructuur en waterstaat een potje heeft gemaakt van het dossier Lelystad Airport. Al in 2008 was bekend dat het volle luchtruim opnieuw moest worden ingedeeld om ruimte te maken voor een nieuw vakantievliegveld. Door ‘laksheid’ bij het ministerie is pas recent gestart met die herindeling, met als gevolg dat Overijssel en Gelderland de eerste jaren zitten opgescheept met laagvliegroutes van vele tientallen kilometers lang.

SATL bestaat uit 18 actiegroepen verspreid over voornamelijk Oost- en Noord-Nederland. Gezamenlijk strijden zij tegen de ingebruikname van de laagvliegroutes van Lelystad Airport. In deze regio zijn meerdere actieclubs bij SATL aangesloten, waaronder HoogOverijssel, en Wijkstichting Stadshagen Totaal in Zwolle, Red de Veluwe, HoogoverWezep en VliegopBiddinghuizen.