BINNENLAND – Met de voorspelling dat Overijssel vanaf 2021 van de laagvliegroutes af is verraste minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vlak voor Pasen vriend en vijand. Zij wil het luchtruim opnieuw indelen waardoor de omstreden aanvliegroutes over onze provincie ‘opeens’ een stuk hoger liggen. Vanmiddag mag ze in de Tweede Kamer antwoord geven op een brandende vraag: hoe dan? Dat meldt Nout Peper op de website van RTV Oost.

Lelystad Airport opent op 1 april 2020 de deuren om vakantievluchten over te nemen van Schiphol. De luchthaven is omstreden vanwege de aanvliegroutes, die volgens critici veel te laag over Overijssel, Gelderland en Flevoland gaan. Het Nederlandse luchtruim is vol. Zó vol, dat de vliegtuigen naar Lelystad onder de routes naar Schiphol moeten vliegen. En dat is veel te laag, vinden actiegroepen als HoogOverijssel.

Als we de minister moeten geloven, komen er straks überhaupt geen laagvliegroutes. Ze wil dit bereiken door twee veranderingen door te voeren:

1. Toestellen naar Lelystad Airport mogen op dezelfde hoogte vliegen als vliegtuigen naar Schiphol.

2. Vliegtuigen naar Lelystad mogen gebruik maken van ‘hoger luchtruim’, wat op dit moment alleen beschikbaar is voor militaire toestellen.


Maar de minister heeft meer goed nieuws; de twee ingrepen kunnen namelijk al in de winter van 2021 worden doorgevoerd. En daarmee zijn we één jaar na de geplande opening al verlost van de omstreden laagvliegroutes.
De belofte zorgde voor gefronste wenkbrauwen bij actiegroepen als HoogOverijssel. Waarom is dit nu opeens mogelijk? En hoe? De minister krijgt deze vraag ongetwijfeld voor de voeten geworpen tijdens de commissievergadering in de Tweede Kamer (tussen 11.30 en 14.30 uur). Er zijn in totaal 66 vragen ingediend.

Twee bovengenoemde ‘ingrepen’ zijn onderdeel van het voornemen van de minister om het hele luchtruim opnieuw in te delen. Dit betekent dat álle routes, ook die naar Schiphol, opnieuw worden ingetekend. De indeling staat op de planning voor 2023. En daarmee wacht De Luchtverkeersleiding Nederland een enorme klus; alle nieuwe routes moeten namelijk naadloos aansluiten bij het Duitse, Deense, Britse en Belgische luchtruim. Vooral het luchtruim van onze zuiderburen is druk; nergens in Europa vliegen zoveel vliegtuigen als over België.