DEN HAAG/LELYSTAD – Volgeladen vrachtvliegtuigen kunnen geen gebruik maken van Lelystad Airport. Allereerst is de start- en landingsbaan te kort en daarnaast wordt de luchthaven alleen ingericht voor passagiersvluchten. Dat sluit de afhandeling van vrachtverkeer in de toekomst uit. Paolo Laconi schrijft erover in regionaal dagblad De Stentor.

 

Dat blijkt uit een brief die minister Cora van Nieuwenhuizen donderdagavond naar de Tweede Kamer stuurde. Ze probeert daarmee de twijfels die recent zijn ontstaan weg te nemen. Oppositiepartijen en ook actiegroepen zoals HoogOverijssel en Red de Veluwe vrezen dat ‘Lelystad’ straks niet alleen als luchthaven voor vakantievluchten zal worden gebruikt, maar óók voor de afhandeling van vrachtverkeer. De komst van grote distributiecentra zoals Inditex (het moederconcern van het Spaanse Zara) naar het Lelystad Airport Business Park heeft die angst alleen maar aangewakkerd.

 

Twee weken geleden al eiste de SP in een Kamerdebat dat Van Nieuwenhuizen zwart op wit in het Luchthavenbesluit opneemt dat er geen vrachtvluchten vanaf Lelystad Airport mogen plaatsvinden. De minister wilde dat echter niet, wat voor extra twijfel zorgde. Nu komt  ze met een Kamerbrief waarin ze tekst en uitleg geeft. In de brief geeft Van Nieuwenhuizen toe dat vrachttoestellen wél kunnen vliegen op Lelystad, maar alleen zónder vracht. ‘Technisch gezien kunnen grote (vracht)vliegtuigen (bijvoorbeeld een Boeing 747) starten en landen met de voor Lelystad Airport vastgelegde baanlengtes. De baan is echter te kort om grote (vracht)vliegtuigen met vol gewicht (vracht en brandstof) te kunnen laten vertrekken. Dit geeft voor vrachtmaatschappijen substantiële beperkingen om tot een gezonde businesscase voor vrachtverkeer te komen’, staat in de brief.

 

Volgens Van Nieuwenhuizen gaat Lelystad Airport zich compleet richten op vakantievluchten en is er van vrachtverkeer absoluut geen sprake. Er worden ook geen faciliteiten voor gebouwd die dit mogelijk maken, zoals afhandelingscapaciteit voor vracht. Ook komen er geen ‘laadfaciliteiten, geen vrachtopstelplaatsen, geen douane en geen loodsen’, schrijft de minister. Vrachtverkeer is daardoor uitgesloten.

 

Kamerlid Cem Lacin van de SP is niet overtuigd dat vrachtvliegtuigen niet op Lelystad terecht kunnen. “Dat ga ik uitzoeken”, zei hij. “Zolang vrachtvluchten niet uitgesloten zijn in het Luchthavenbesluit, bestaat de kans dat ze er vroeg of laat komen. Dus laten we de afspraak nu gewoon vastleggen en handhaafbaar maken. Dat geeft bezorgde omwonenden vertrouwen, vertrouwen die ze allang kwijt zijn geraakt.”

 

Lelystad Airport krijgt de functie van vakantieluchthaven en wordt na Schiphol het grootste vliegveld in ons land. Als er niks tegen zit opent de Flevolandse luchthaven in het voorjaar van 2020 de deuren.