BINNENLAND/ZWOLLE – Oud-politicus Jan Terlouw moet zaterdagmiddag wegens familieomstandigheden verstek laten gaan tijdens de protestmars tegen de luchtvaartgroei en de uitbreiding van Lelystad Airport in het bijzonder. Het protest begon ’s middags in het Wezenlandenpark in Zwolle. Leon Adegeest van HoogOverijssel was een van de sprekers. Hij was het die de onvolkomenheden blootlegde in de MER-rapportage van de overheid rond de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Bij de demonstratie waren ruim vijfhonderd mensen aanwezig. RTV Focus deed verslag.

Leon Adegeest waarschuwde de demonstranten dat de strijd een lange adem vergt. RTV Oost meldt: “Dit is nog maar het begin, niet allemaal hard gaan hollen nu want het einde is nog ver weg. In Den Haag moeten ze duidelijk krijgen dat met ons niet te sollen valt.” Hij kreeg bijval van de actievoerders. “Ik heb het gevoel dat er zaken in de besluitvorming zijn doorgedrukt”, zegt een demonstrant. “Ik heb weinig stem gehad, dat wil ik veranderen, daarom ben ik hier.”

Aan het protest namen ook afgevaardigden deel van HoogOverijssel, Red de Veluwe, Hoog over Hattem en Elburg Vlieg Wijzer.

Paal en perk stellen aan de groei van de luchtvaart wordt een flinke opgave. Invoering van een vliegtaks of belasting op kerosine zal daar niks aan veranderen. De verwachting is dat er wel een kentering ontstaat op het moment dat de ticketprijzen de lucht in gaan. Het blijft natuurlijk van de zotte dat er voor een paar tientjes maar Rome kan worden gevlogen terwijl een treinkaartje naar Maastricht net zo veel kost.

De invoering van een vliegtaks zal niet leiden tot minder uitstoot van CO2. Het aantal vluchten zal er namelijk niet door verminderen, staat in een rapport dat is opgesteld voor het ministerie van Financiën. De Telegraaf kreeg inzage in de analyse. Dat meldt de NOS.

In een ‘maatschappelijke kosten-batenanalyse’ somt onderzoeksbureau CE Delft de verwachte gevolgen op van tien verschillende heffingen. Als korte vluchten bijvoorbeeld meer worden belast, zullen meer Nederlanders voor een lange vlucht kiezen, omdat het prijsverschil kleiner wordt.

95 procent van de Nederlanders zegt gewoon vanaf Nederlandse luchthavens te zullen blijven vliegen als een taks wordt ingevoerd. Slechts 5 procent kiest een alternatief, zoals een luchthaven in het buitenland.

CE Delft wijst er bovendien op dat Schiphol niet aan de vraag naar vluchten kan voldoen. Als er minder passagiers zouden gaan vliegen door de taks, groeit het aantal vrachtvluchten. Wordt vracht meer belast, dan gebeurt het omgekeerde.

Staatssecretaris Snel komt binnenkort met voorstellen voor een vliegtaks.