Tweede Kamerlid Malik Azmani en paashaas Tollie van camping Het Tolhuis gaven elkaar een high five (foto: Johan Bokma Fotografie)

VILSTEREN – Het prikkende zonnetje ging vergezeld van een lekker briesje. De weergoden waren het Vechtdal zaterdag goed gezind. Samen met Bultje van de Beerze Bulten, paashaas Tollie van camping Het Tolhuis, de wethouders Jan Uitslag (Dalfsen) en Leo Bongers (Ommen) en de Tweede Kamerleden Maurits von Martels en Malik Azmani, proostte Anieke van Wijnen van Vechtdal Marketing tijdens de boerenmarkt in Vilsteren met een glas rosé op de introductie van het Vechtlust kistje, gevuld met producten uit het Vechtdal. De rosé, gemaakt van verschillende druivenrassen afkomstig van twee wijngaarden in de streek, werd door kenners omschreven als licht, fris, fruitig en ‘een echte allemansvriend’. Verder bevat de door cliënten van Philadelphia vervaardigde houten box onder andere kaas van Heileuver, bier van de ambachtelijke Vechtdalbrouwerij, maar ook jam en chutney. De samenstelling van het kistje wisselt regelmatig. Het vullen van de kistjes gebeurt door leerlingen van het Arbeids Trainings Centrum in Ommen. De introductie vond zaterdag plaats onder het toeziend oog van boeren, burgers en buitenlui die het mooie weer hadden aangegrepen om de markt te bezoeken, te proeven en producten te kopen. Bij het ruiken van het vers gebakken brood en de ter plekke gerookte wilde zalmmootjes liep bij menigeen het water in de mond. Verukkelijk Vechtdal was dit keer het thema.

Van daaruit ging de stoet per elektrische trike naar de tuinderij van asperge- en fruitkweker Ernie van der Kolk die sinds kort is aangesloten bij de organisatie Vechtdal Boert Bewust ter promotie van streekeigen producten. Voorafgaand aan de proeverij met asperges onthulde Jan Uitslag het bord van Vechtdal Boert Bewust met daarop de naam van Ernie van der Kolk. De koks van onder meer De Barones, De Klomp en Grandcafé 1231 Ribs & Burgers presenteerden een keur aan kleine gerechtjes waarin de hoofdrol was weggelegd voor het witte goud uit het Vechtdal. Smullen geblazen. Zelf asperges klaarmaken moeilijk? Niet met de tekst en uitleg van Ernie van der Kolk of zijn medewerkers in de winkel. Ga eens langs en doe dat ook bij bij al die andere streekproducenten. Het Vechtdal brengt veel moois en lekkers voort. Vechtdal Boert Bewust gaat de verbinding en de dialoog aan met de consument, (horeca)bedrijven, overheden en andere partijen in het Vechtdal.

 

 

(foto’s: Johan Bokma Fotografie)