Actiecomité HoogOverijssel is verheugd met de toezegging van staatssecretaris Dijksma dat boven Overijssels grondgebied straks altijd op minimaal 1,8 kilometer wordt gevolgen. Het comité is echter nog lang niet tevreden, want boven de Weerribben, het Vechtdal, Salland en de Holterberg kan en moeten de vliegtuigen volgens hen veel hoger.

Gisteren overlegde de Tweede Kamercommissie voor de Luchtvaart. Onder meer stond de verzwegen laagvliegroute boven Overijssel op de agenda. HoogOverijssel was als toeschouwer in Den Haag aanwezig.

Vanaf 2019 dalen jaarlijks 45.000 vliegtuigen over grote delen van Overijssel naar vliegveld Lelystad. Tot wel zes keer per uur trekken deze toestellen over Twente, de Sallandse Heuvelrug, Luttenberg, het Vechtdal, langs Zwolle naar de Weerribben. Terwijl het lawaaiige starten en uitvliegen ten zuiden van Zwolle pal over het IJsseldal richting Deventer plaatsvindt.

D66-kamerlid Belhaj was één van de kamerleden die kritische vragen richtte aan de verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma uit Enschede. Mevrouw Belhaj vroeg zich af waarom voor een lage aanvliegroute op 750 meter tot 2000 meter boven Overijssel is gekozen. Volgens luchtvaartexperts is laag vliegen boven Overijssel niet nodig en kan de vliegroute wel degelijk hoger worden ontworpen.

De Staatssecretaris zegde na aandringen van onder meer het CDA en de VVD toe dat vliegtuigen boven het grondgebied van de provincie Overijssel normaliter op ten minste 6.000 voet (circa 1,8 kilometer) moeten vliegen.

Actiecomité HoogOverijssel is blij met de toezegging van staatssecretaris Dijksma. Ben Schrijver van HoogOverijssel: “Deze toezegging is een eerste succes. We zijn blij dat vliegtuigen boven Overijssels grondgebied op ten minste 1,8 kilometer gaan vliegen. Stijgende en ook dalende toestellen.”

Dijksma’s toezegging betekent bovendien dat de beruchte wachtcirkels boven de Weerribben en de Sallandse Heuvelrug ook boven 1,8 kilometer worden gesitueerd.  Deze wachtcirkels gebruiken vliegtuigen om te dalen en om te wachten op een vrije landingsbaan in Lelystad. Schrijver: “de wachtcirkels gaan met deze toezegging flink omhoog, wederom een succes voor Overijssel. Dat is prachtig nieuws voor onze kroonjuwelen de Weerribben, het Vechtdal en de Sallandse Heuvelrug.”

HoogOverijssel gaat echter volop verder. “De toezegging die de staatssecretaris gisteren deed, is feitelijk een oude toezegging. Wij gaan nu op de voet volgen hoe Den Haag deze belofte in de praktijk waar wil maken”, zegt Eline Elshof, ook van HoogOverijssel. “De komende tijd werken routeontwerpers verder aan de vliegroutes van en naar Lelystad. Niets is definitief. Boven Overijssel moeten de routes zo hoog mogelijk. Het kan hoger, en dus móet het hoger. Voor ons geldt: hoe verder oostelijk, hoe hoger de vliegtuigen. Daar vechten wij voor. We voelen unanieme steun van de provincie, gemeenten, Overijsselaren en talloze ondernemers. Onze strijd is pas net begonnen.”

Luchtvaartexperts van HoogOverijssel hebben zelf een routeconcept bedacht dat de vlieghoogtes boven de provincie zo hogelijk maakt. Alexander ter Kuile, die namens Plaatselijk Belang Haarle lid is van HoogOverijssel, wil de vliegtuigen, met de motoren uit, in één geleidelijke lijn naar Lelystad laten dalen. “Wij noemen dat een Continuous Decent Approach. Dat is de meest elegante en geluidsarme manier van aanvliegen. Het luchtruim boven Overijssel leent zich perfect voor deze landingsmethode. Voorwaarde is wel dat de luchtverkeersleidingen van Schiphol en de Luchtmacht overeenstemming bereiken over de indeling van het luchtruim. Hiermee kan een uiterst stille en milieuvriendelijke nadering ontworpen worden voor Lelystad Airport.”

HoogOverijssel zet zijn acties de komende maanden volop voort. Ben Schrijver: “Wij willen de definitieve nadering- en vertrekroutes op kaart ontvangen en de vlieghoogten van en naar Lelystad zien. Wij blijven actie voeren tot en met de publicatie van de definitieve luchtruimontwerpen. Eerder gaan wij niet slapen. De toezegging dat boven het ‘Oude Land’ op ten minste 1,8 kilometer wordt gevlogen is in het verleden immers al eerder gedaan.” Schrijver is ook benieuwd naar de uitzondering voor incidentele gevallen waarin vliegtuigen naar 3.000 voet, oftewel 900 meter kunnen afdalen. “Drukte op vliegveld Lelystad mag geen reden worden om lager te vliegen. Hooguit een zeer zware storm, zoals donderdag. We zouden dat graag zwart op wit zien vanuit Den Haag.”

Daarnaast vindt HoogOverijssel dat er alsnog een onderzoek moet worden uitgevoerd naar de gevolgen van vliegen boven Overijssel. Ben Schrijver: “Er is nooit een minuut onderzoek uitgevoerd. Niet naar de gevolgen voor omwonenden, het milieu, de natuur. Maar ook niet naar de schade die onze belangrijke toeristische sector lijdt. Dat vinden we een schande. Wij willen een milieueffectrapportage en een maatschappelijke kosten- en batenanalyse waarin al die zaken staan beschreven.”

Daarnaast is er volgens Schrijver nooit overleg over de laagvliegroutes geweest tussen het Rijk, de provincie Overijssel en de gemeenten. “Dit zijn natuurlijk geen manieren. Zo gaan we hier in Overijssel niet met elkaar om. We willen eerst onderzoek en overleg, en daarna minimale overlast.”

Actiecomité HoogOverijssel presenteert binnen enkele dagen een eigen website. Naast nieuws en informatie wordt onder de noemer “LelystadLeaks” ruimte geboden voor het raadplegen van de meest uiteenlopende overheidsdocumenten over Lelystad Airport. Actieposters en autostickers liggen momenteel bij een drukker, en binnenkort vinden stiltemarsen op de Sallandse Heuvelrug plaats. Het actiecomité groeit snel en verwelkomt dagelijks nieuwe bezorgde Overijsselaars uit alle hoeken van de provincie.