Ontlading na afloop (eigen foto)

 

ZWOLLE – Martijn Driessen studeert journalistiek aan Hogeschool Windesheim. Om te zorgen dat jongeren zich meer betrokken voelen bij de komende Provinciale Statenverkiezingen (volgens Martijn ‘de saaiste verkiezingen van ons land’), zette hij de afgelopen weken samen met een aantal medestudenten en de Provincie Overijssel het Windesheim Verkiezingsdebat 2019 in de steigers. Niet vanwege een schoolopdracht of voor de studiepunten, maar puur vanuit eigen initiatief. Donderdagmiddag trapte televisiepersoonlijkheid Tim Hofman (onder andere B.O.O.S) af met de masterclass ‘omgaan met politici’, waarna CvdK Andries Heidema en dijkgraaf Herman Dijk van het Waterschap Drents Overijsselse Delta het debat voor geopend verklaarden. Alle politieke partijen waren vertegenwoordigd, waaronder ook DENK en FvD. De studenten gebruiken alle technische middelen die voorhanden waren. Zo konden de thuisblijvers het debat volgen via www.uitdewerkplaats.nl/verkiezingen.

Plaats van handeling was gebouw G op de campus van Windesheim in Zwolle. De organiserende studenten waren niet over één nacht ijs gegaan: alle colleges van B&W van de Overijsselse gemeenten waren uitgenodigd om het debat bij te wonen. Vanuit Dalfsen waren de gemeenteraadsleden Jose Eilert (PvdA) en Bert Ruitenberg (CDA) vertegenwoordigd. Jongeren enthousiast maken voor de meest saaie verkiezingen van Nederland; dat is wat de organiserende jongeren dreef. Gevoelsmatig staat de provinciale politiek ver van jongeren af. Met het verkiezingsdebat hebben ze in elk geval gepoogd daarin verandering te brengen. Een vragenrondje na afloop leerde dat veel aanwezigen na het het aanhoren van het debat hadden besloten om woensdag 20 maart toch naar de stembus te gaan omdat hun keuze er ook echt toe doet. Dat hebben de studenten journalistiek toch maar mooi voor elkaar gekregen.
Het was een dynamische middag zonder langdradige debatten, maar met veel vaart, korte videoportretten en interactie met het publiek. De stellingen waren gebaseerd op thema’s die op provinciaal niveau interessant voor jongeren zijn, zoals woningbouw, openbaar vervoer en werkgelegenheid. De opzet was jaloersmakend, een mooi voorbeeld voor gevestigde Overijsselse media.