BINNENLAND – Een keiharde garantie op het verdwijnen van laagvliegroutes zit er vooralsnog niet in. Dat bleek donderdagmiddag tijdens het commissiedebat in de Tweede Kamer waar RTV Oost bij was. Aanleiding was de uitspraak van minister Cora van Nieuwenhuizen voor Pasen dat vliegtuigen naar Lelystad Airport vanaf 2021 hoger over Overijssel kunnen vliegen.

Volgens knappe koppen kan dat dankzij twee ingrepen:

1. toestellen naar Lelystad Airport mogen op dezelfde hoogte vliegen als vliegtuigen naar Schiphol.
2. vliegtuigen naar Lelystad mogen gebruik maken van ‘hoger luchtruim’, dat op dit moment alleen beschikbaar is voor militaire toestellen.

Vanaf 2021 kunnen vliegtuigen naar Lelystad Airport doorstijgen naar dezelfde hoogtes als vliegtuigen naar Schiphol. Einde laagvliegroutes, zo lijkt het. Met die voorspelling verraste de luchtvaartminister vorige week vriend en vijand. Het riep ook veel vragen op. Een overzicht van de vragen (en antwoorden) tijdens de commissievergadering van donderdagmiddag in Den Haag.

Waarom nu pas?
Waarom wordt er nu pas een oplossing gevonden voor de omstreden laagvliegroutes? “Er wordt al lang om gevraagd”, reageerde Van Nieuwenhuizen. “Als er dan iets aan gedaan wordt, vragen mensen waarom het niet eerder gebeurde.” Volgens de minister kost het tijd om een overeenstemming te bereiken tussen betrokken partijen als Defensie en De Luchtverkeersleiding Nederland. De partijen hebben zo samen ‘ruimte vrijgemaakt’ in het hogere luchtruim. Dat kost tijd, maar nu is het gelukt, aldus de minister.

Wat betekent dit plan voor mensen die onder de vliegroutes wonen?
Het is vooralsnog moeilijk te zeggen of we nu écht af zijn van de laagvliegroutes. Het is ook moeilijk in te schatten of het voornemen van Van Nieuwenhuizen werkbaar is.
De minister wil namelijk niet mondeling reageren op ‘technische vragen’. “Het beantwoorden van technische vragen vraagt nauwkeurigheid, die wil ik in een brief beschrijven”, aldus de minister. “Dat luistert heel nauw.”

Is er een garantie over het verdwijnen van de laagvliegroutes?  
Die is er niet. De minister zegt dat haar plan er voor zorgt dat er ruimte in het hogere luchtruim komt, zodat vliegroutes in principe hoger kunnen lopen. Toestellen kunnen ‘bij uitzondering’ lager vliegen, zegt de minister. En daar wringt de schoen.

Met name Cem Laçin (SP) en Suzanne Kröger (GroenLinks) zijn uitgesproken sceptisch over de ‘uitzondering’ die in het plan is verwerkt. “In Rotterdam wijkt 60 procent van de vluchten af van de aanvliegroutes, dat zijn allemaal ‘uitzonderingen'”, aldus Laçin.