OVERIJSSEL – “De garantie waar CDA en VVD in hun motie om vragen is niet reëel, zo’n garantie kan niemand geven.” Dat zegt Alexander ter Kuile in reactie op de motie die Kamerleden van de twee grootste coalitiepartijen hebben ingediend. Die partijen vinden dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen. Dat meldt RTV Oost.

Ter Kuile is de oud-voorzitter van de bewonersdelegatie Lelystad, die vorig jaar door de minister is gevraagd te adviseren bij de plannen rond Lelystad Airport. Het oordeel van Ter Kuile is van belang: hij had een hoge functie bij de organisatie die op wereldniveau het vliegverkeer in goede banen leidt.

Definitie
“Wat is de definitie van luchtruimherziening? Je kunt een enkele route veranderen en dan zeggen dat het herzien is. Maar in mijn beleving kun je pas praten van herziening als het totale luchtruim onder de loep is genomen.”

“Dat betekent dat alle vliegroutes opnieuw zijn ingedeeld, dat er een nieuwe toewijzing in de verantwoordelijkheid is, dat er een nieuwe toewijzing is voor het gebruik van het luchtruim en dat nieuwe automatiseringssystemen hierop zijn aangepast en ingericht. Volgens deze definitie is het niet realistisch te veronderstellen dat een herziening in 2023 volledig zou zijn afgerond, omdat de luchtruimherziening in kleine stapjes zal plaatsvinden.”

Vragen
De motie die donderdag door CDA en VVD werd ingediend, roept daarom vragen op bij Ter Kuile. “Hoe kun je Lelystad Airport nu openen onder deze motie, wetende dat een werkelijke luchtruimherziening in 2023 niet afgerond is? Want je kunt niet terug, je kunt het vliegveld niet dicht gooien als blijkt dat de laagvliegroutes toch noodzakelijk zijn.”

‘acht jaar realistischer’
Volgens de luchtvaartdeskundige uit Haarle is een herziening van het luchtruim “geen big bang maar een verandering van vele kleine elementen. Dit is geen sinecure en gaat langere tijd duren.” Hij denkt dat een termijn van acht jaar realistischer is dan te denken dat een volledige herindeling in 2023 klaar zou zijn. Ook de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) stelde eerder al dat een luchtruimherziening binnen 5 jaar een moeilijke operatie gaat worden.

‘Vrijwel nergens ter wereld zo lang laagvliegen’
Actiegroep HoogOverijssel stelt ook vragen bij de ingediende motie. Gea Verweij stelt: “Vrijwel nergens ter wereld wordt zo lang zo laag gevlogen als straks richting Lelystad Airport. Dat wij dat willen is ridicuul, zeker gezien het onbehoorlijke proces dat eraan vooraf is gegaan. Als de politiek met goed geweten dit besluit toch zou nemen, dan kun je de kiezer niet langer recht in de ogen kijken. Het vertrouwen in de overheid is zo ernstig geschonden, dat zou een hele kwalijke zaak zijn.”