OVERIJSSEL – Goed, de belevingsvlucht is geweest. Veel mensen vonden het meevallen met de geluidsoverlast, anderen vonden het tegenvallen. En nu? Paolo Laconi van regionaal dagblad De Stentor schrijft erover.

Urenlang vloog een Boeing 737 van Transavia gistermiddag en avond over de laagvliegroutes boven Gelderland, Overijssel en Flevoland. Dezelfde routes die vanaf 2020 gebruikt gaan worden als vakantievliegveld Lelystad de poorten opent.

Vooraf was de belevingsvlucht al omstreden. Een keer een vliegtuig laag over is heel wat anders dan tientallen keren per dag, zeiden critici. Het ministerie van infrastructuur en waterstaat, organisator van de vlucht, gaf dan ook grif toe dat het niet om een representatieve test ging.

De vraag rijst welke lessen eruit getrokken kunnen worden. De vlucht gaf zonder meer een interessant inkijkje in de toekomstige situatie. Door het mooie weer was het vliegtuig goed zichtbaar en op veel plekken ook goed hoorbaar. Inwoners hebben zodoende een klein beetje een beeld gekregen hoe laag de omstreden laagvliegroutes nu werkelijk liggen en welk geluid daar ongeveer bij hoort.

Maar meer dan dat is het ook niet. Al is het maar omdat minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) op voorhand al aangaf geen enkele politieke consequentie aan de belevingsvlucht te verbinden. Ze zag het puur als service aan de burgers, meer niet. De resultaten van de vlucht spelen geen rol in de besluitvorming.

Wel heeft het ministerie op vijftien plekken onder de vliegroutes het geluid gemeten. De resultaten worden de komende dagen gepubliceerd. Zo wordt duidelijk hoeveel geluid een Boeing op een laagvliegroute nu werkelijk maakt. En of dat overeenkomt met de decibellen die in het omstreden milieueffectrapport van Lelystad Airport zijn opgenomen. Mochten daar grote verschillen in te zien zijn, dan heeft Van Nieuwenhuizen iets uit te leggen. Maar daar lijkt het voorlopig niet op.