BINNENLAND / DEN HAAG – Omdat de procedures voor de verhuizing van luchtvaartmaatschappijen naar Lelystad Airport veel tijd vragen, lijkt de opening van de Flevolandse luchthaven in 2020 weinig realistisch. De maatschappijen willen politieke duidelijkheid en die komt pas na de zomer. Dat betekent in feite opnieuw uitstel van de uitbreiding van Lelystad Airport, waar alle procedures eigenlijk nu wel afgerond hadden moeten zijn. Dat meldt Oscar Siep van RTV Oost.

“Die conclusie valt te trekken als we een aantal uitspraken en ontwikkelingen naast elkaar leggen.” Dat zeggen de luchtvaartspecialisten van de drie regionale omroepen RTV Oost, Gelderland en Flevoland.

Voordat het vliegveld in april in 2020 open kan, moet er nog veel gebeuren. Zo wil dminister Van Nieuwenhuizen goedkeuring uit Europa om vliegtuigen van Schiphol over te plaatsen naar Lelystad en hoewel er hard aan gewerkt wordt, kan dat traject nog zeker een maand of vier gaan duren. In een brief aan de Tweede Kamer schreef de minister woensdag dat zij verwacht in mei meer duidelijkheid te hebben over dit zogenoemde selectiviteitsbeleid. Maar dan zal een regeling ook nog voor advies aan de Kamer en aan de luchtvaartmaatschappijen moeten worden voorgelegd. Uiteindelijk zou het wel eens najaar kunnen worden, voordat er duidelijkheid is.

Morgen wordt het Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. In het besluit staan de regels voor de luchthaven over onder meer openingstijden en geluidsoverlast. Burgers en organisaties hebben 6 weken – tot en met 21 februari – de tijd om een bezwaar in te dienen. Op die zienswijzen zal de minister moeten reageren voordat het Luchthavenbesluit in de Tweede Kamer wordt behandeld.

Woensdagmiddag schreef Van Nieuwenhuizen in de brief aan de Tweede Kamer: “Uiterlijk begin mei zal ik mijn reactie op de zienswijzen verwoorden in een nota van antwoord”. Wanneer de tweede kamer daarna het Luchthavenbesluit bespreekt is nu nog onduidelijk. VVD-Kamerlid Remco Dijkstra verwacht dat dat op z’n vroegst pas eind mei zal gebeuren. Dat zei hij in gesprek met Suzanne Kröger van GroenLinks, woensdagmiddag op Radio Oost.

Er zou nog een consultatieronde moeten komen en daarna moet het kabinet het besluit nog definitief vaststellen. Alles bij elkaar zijn de procedures daarmee pas ruim in de tweede helft van 2019 afgerond.

Die planning is te laat voor luchtvaartmaatschappijen om in april 2020 vanaf Lelystad te kunnen opereren. Directeur Mattijs ten Brink van Transavia zei maandag dat hij wel naar Lelystad wil, maar dat daarvoor in maart/april duidelijkheid nodig is. “Het kost zeker een jaar om een nieuwe bestemming voor te bereiden, hiervoor afspraken te maken met de luchthaven van bestemming, bemanning aan te nemen en de vlootplanning te organiseren.” Ook maakt Transavia gewoonlijk in september haar bestemmingen voor het volgende voorjaar bekend. Dat lukt allemaal niet als er dit voorjaar geen duidelijkheid is.

In de reiswereld worden nieuwe seizoenen in maart en oktober gehanteerd. In oktober 2020 vanaf Lelystad beginnen is volgens Ten Brink niet aantrekkelijk en daardoor schuift de planning op naar april 2021.